algemeen

SUPERFLUX BRENGT INSPIRERENDE TOEKOMSTBEELDEN NAAR AMSTERDAM

tentoonstelling | 18 februari – 10 april 2022 | Galerie Droog (Amsterdam)

Op uitnodiging van curator Renny Ramakers heeft de Londense studio Superflux de galerie van Droog overgenomen met een provocerende nieuwe tentoonstelling. De tentoonstelling draagt de titel SUBJECT TO CHANGE en is de eerste solotentoonstelling van de Londense studio voor design en kunst Superflux. Dit veelgeprezen, grensverleggende bureau verkent de toekomst vanuit onderzoek en ontwerp en confronteert het publiek met de complexiteit en diepe onderlinge verbondenheid van de uitdagingen waar we nu voor staan. Ze nodigen ons uit open te staan voor een veelvoud aan mogelijkheden en met actieve hoop te navigeren door precariteit. Hun verhalen, films, objecten, installaties en speculaties creëren nieuwe, optimistische en duurzame relaties met onze planeet, andere soorten, technologie, landschappen en elkaar.

Het werk van Superflux is omschreven als krachtig, meeslepend en opwindend. Superflux bestaat nu 13 jaar en heeft werk getoond op verschillende internationale tentoonstellingen, waaronder de Architectuurbiënnale van Venetië 2021, National Museum of China, MoMA, V&A, La Biennale di Venezia, MAK Wenen, Vitra Design Museum, Science Gallery, KUNSTHAUS Graz en vele anderen.

In hun meest recente werk the Intersection verkent Superflux het idee van actieve hoop als gids door een troebele en gefragmenteerde nabije toekomst. De verhaallijn van deze korte film draait om vier protagonisten wier levens zijn gevormd door de dissonantie van extractieve technologie-normen, desinformatie, surveillance kapitalisme, en context collapse (grensvervaging door digitale media). Op weg van een gewelddadige naar een coöperatieve toekomst, vinden de protagonisten en hun gemeenschappen hoop in ambacht, gemeenschapszin en zorg.

Het middelpunt van de tentoonstelling SUBJECT TO CHANGE is Refuge for Resurgence, een multispecies eetervaring met dieren, vogels, planten en schimmels: een prachtige vier meter lange tafel voor 14 gasten: een slang, een bever, een raaf, een wesp, een paddenstoel, een vos, een wolf, een wild zwijn, een oude koe, een rat, een duif en drie mensen. ‘Refuge for Resurgence’ door Superflux, 2021, Biennale Architettura, La Biennale di Venezia.

beeld: ‘Refuge for Resurgence’ by Superflux, 2021, Biennale Architettura, La Biennale di Venezia. Photograph by Thijs Wolzak

Superflux verwoordt hun verlangen naar een meer-dan-menselijke toekomst in een onlangs gepubliceerd manifest: een verschuiving van fiksen naar verzorgen, van plannen naar planten, van systeem naar samenkomst, van innovatie naar heropleving, van onafhankelijkheid naar wederzijdse afhankelijkheid en van uitsterven naar precariteit.

En misschien is het dit perspectief dat de activiteiten van Superflux op het gebied van cultuur, politiek en technologie verbindt met de klimaatcrisis. Door de mens in het kader van zijn directe wederzijdse afhankelijkheid met andere soorten te plaatsen, stellen Refuge for Resurgence en Invocation For Hope de eeuwenoude geschiedenissen van menselijke uitbuiting en extractie ter discussie. Superflux herwerkt simpelweg de orde der dingen.

Over Superflux

Anab Jain (1976) en Jon Ardern (1978) zijn kunstenaars, ontwerpers en de oprichters van Superflux, een Anglo-Indiaas bureau voor speculatief ontwerp en kunst, gevestigd in Londen. Superflux heeft sommige van de grootste uitdagingen van onze tijd verkend – van klimaatverandering en groeiende ongelijkheid tot de opkomst van kunstmatige intelligentie, de metaverse en de toekomst van werk – en het potentieel en de onbedoelde gevolgen daarvan met nauwgezetheid, poëzie en zorg onderzocht.

Droog Gallery, Staalstraat 7, Amsterdam | DI – ZO 11:00 – 18:00 uur. www.droog.com // www.superflux.in