
Een toekomst met trendbreuken
Dit vonden wij van het Jaarcongres van Trendbureau Overijssel.
Annemarth Idenburg, de nieuwe directeur van het Trendbureau wenst ons bij de aftrap van het Jaarcongres vooral lichte verwarring toe, en hoopt dat we die verwarring stiekem leuk gaan vinden.
“Waarom leerde ik alles over de geschiedenis, maar niet hoe ik dat kon verbinden met het heden of de toekomst?” Met die vraag begint futurist Tessa Cramer haar verhaal over toekomstgeletterdheid. Toekomstgeletterdheid heeft meerdere lagen, en gaat over kennis, ervaring en de juiste houding. We worden aangespoord om niet alleen in utopie vs. dystopie te denken, maar om ons ongemak te cultiveren in de vele mogelijke toekomsten te ontdekken. Frenk van Harreveld, hoogleraar Sociale cognitie en gedragsbeïnvloeding probeert ons weer met beide benen op de grond te krijgen: mensen houden niet van onzekerheid; dus geef ze alsjeblieft zekerheid waar mogelijk. De rest van het congres gaan we aan de slag met allerlei onderwerpen – van een landschap zonder vlees, tot early warning systems – maar vooral met de opdracht om herinneringen aan de toekomst te creëren, zodat we trendbreuken eerder zien en beter begrijpen.

