2016: het einde van de trendlijstjes?

January 22, 2016 17:44

calender.jpgDoor Els Dragt

De Dutch Future Society benaderde me via mail met de vraag of ik tijdens de nieuwjaarsborrel mijn voorspellingen voor 2016 wilde gaan pitchen. Ik had de neiging om meteen mijn laptop dicht te slaan. Klaar als ik ben om telkens gevraagd te worden uitspraken te doen die ik helemaal niet kan en wil doen. Maar ik hield mijn laptop open en mailde terug: “Prima, als ik dan maar wel mag komen vertellen dat ik iets tegen voorspellingen heb. Zo geschiede, lees hieronder wat ik op 7 januari heb gedeeld:

Als we het over voorspellen hebben is de periode rondom de jaarwisseling voor trendonderzoekers redelijk goed voorspelbaar. Er is namelijk een haast 100% garantie dat met name de media je gaan benaderen over dé trends voor het komende jaar. Logisch ook, het is een periode van reflectie en vooruitkijken. Niet mis mee, alleen maar mooi.

Zelf heb ik mijn eerste openbare trendlijstje rond de jaarwisseling van 2008 gedaan. Deze ging over de 9 jongerentrends van 2009 en bevatte uitspraken als: Primark & Uniqlo worden groot, jongeren gaan massaal op Twitter, zombies zijn hot en slimming wordt de nieuwste alcohol hype. Destijds werkte ik bij een communicatiebureau waar we bezig waren een trendafdeling op te zetten. Hoe moeten mensen weten van het bestaan van deze nieuwe trendservice? PR was nodig, dus gooiden we bovenstaand trendlijstje de deur uit richting allerlei media. En dat had effect, het werd op de landelijke radio genoemd en kwam in de kranten terecht. Doel behaald, we stonden op de kaart.

Als we fast forwarden van 2008 naar 2016, merk ik dat ik compleet anders ben gaan kijken naar de trendlijstjes met zogenaamde voorspellingen. Ik reageer nu dus eerder kribbig dan gretig als ik wordt benaderd in december door media om dé trends te benoemen. Sowieso moet je als mensen naar je beroep vragen als trendonderzoeker altijd uitleggen dat ik weinig idee heb van de nieuwste modekleuren of coolste gadget en dat er uberhaupt niet zoiets bestaat als ‘dé’ trend.

Een trend is mijn inziens een verschuiving in behoeftes bij specifieke groepen mensen in de samenleving. Deze verschuiving is observeerbaar doordat deze zich uit in bijvoorbeeld nieuw gedrag, kleding, producten en diensten. In de jaarlijstjes met trends gaat het te vaak over deze kleine voorbeelden, deze uitingen in plaats van de grotere beweging die er achter schuilt. De uitingen zijn meestal beperkt houdbaar, de achterliggende behoefte niet. Deze begint niet op 1 januari en eindigt niet op 31 december bij klokslag 12 uur.

Ik begrijp dat het niet zo sexy is voor de media en hun lezers om teveel nuance en verdieping te krijgen rondom trends in plaats van grappige, gimmick-achtige trend signalen. Maar mijn inziens doen we onszelf als trendonderzoekers te kort door te veel mee te gaan in die hijgerige jaarlijstjes. Daarom is mijn wens voor het nieuwe jaar dat de trendonderzoekers onder ons niet meer mee werken aan deze overzichten en we met z’n allen gaan proberen om ons vakgebied wat meer nuance mee te geven.

Cheers en de beste wensen voor 2016!

About the Author

About / Bio
As a 10-year old girl I devoured Agatha Christie’s detectives and wanted to be like Miss Marple: observing and snooping around other peoples affairs. After I discovered that seeing a drop of blood made me faint almost instantly, I had to change my future job perspective. So, I became a researcher which is just like detective work! Nowadays I monitor trends 24/7, analyze and translate these societal shifts into brand strategies and consumer insights for various clients at Amsterdam based agency MARE Research. As a lecturer I share my trend expertise with future trend professionals: my students at Fontys International Lifestyle Studies.
Share this with others:
Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmail

Leave a reply

You must be logged in to post a comment.